Spring naar de navigatie | de inhoud

eerste keer

Auteur Reacties (6)
dimi
hallo
ik ben van plan om binnenkort voor het eerst te gaan karpervissen.
Dit op een vijver.
Nu is mijn vraag hoe en met wat ??
Op de vijver mag er niet met boilies gevist worden en ook niet worden gevoerd.
Ik heb een werphengel (Bifa check out 30 - 60g)
Als ik naar de winkel ga wat moet ik dan kopen ??
En welke montage of vistactiek (drijvend aas of penvissen)
Denk wel dit is voor mij totaal nieuw
Ik hoop op een mooie vangst en alvast bedankt.
31/05/2005 04:22u  
Koen
website
Beste Dimi,

Om te beginnen moet je afwegen of je liever actief of liever passief vist. Actief is drijvend vissen en met de pen. Passief vissen is met een loodmontage. Penvissen kan je vooral goed doen overdag. Drijvend vissen gaat voornamelijk goed vlak voor zonsondergang en vlak na zonsopkomst. Vissen met een loodmontage kan je dag en nacht doen. Als je verkiest om met de pen te vissen dan zou ik maïs ten zeerste aanraden. Het is makkelijk op de haak te bevestigen en je vangt er heel goed vis mee. In geval van een loodmontage zou ik 100% zeker tijgernoten proberen. Ik heb daar al enorm goeie vangsten mee geboekt. (de tijgernoot moet je dan bevestigen op je hair) (zie onderdeel techniek van de website voor meer uitleg daarover). Met tijgernoten heb je geen last van witvis. Het is dus uitsluitend karperaas. Maïs daarentegen is wel witvisgevoelig. Brasem, voorn, en dergelijke zijn daar ook mee te vangen. Als je dat wil vermijden en echt voor de grote vissen wil gaan gebruik je best een wat grotere haak en 2 maïskorrels zodat de kleintjes er niet mee weg kunnen. In de avonduren zou ik het zeker ook eens met een drijvend korstje proberen, langs een plantenrand of waterleliebed.

Wat je dus moet kopen is:
Penvissen:
- aas (maïs)
- karperhaken (voor met de pen)
- pennetje of dobber
- knijploodjes

Drijvendvissen:
- oud brood
- karperhaken
- buldo (doorzichtige "dobber" die indien nodig voor extra werpgewicht zorgt)

Loodmontage:
- aas (tijgernoten)
- stoppers (zodat het lood blokkeert op een gegeven moment en de karper gehaakt wordt)
- lood (20 - 90 gram) met antikinktube (hard of zacht)
- warteltjes
- onderlijntjes met karperhaak, voorzien van een hair
- boilienaald (om de tijgernoten mee te doorprikken en op de hair te schuiven)
- boiliestoppers (zodat de tijgernoot er niet afschuift)

Ik hoop dat alles een beetje duidelijk is... voor meer informatie over vistechnieken kijk in de rubriek techniek van deze website of klik op deze link: http://karpervissen.fietsenkris.be/techniek/ Als u nog vragen hebt kunt u steeds terecht op het forum.

Vriendelijke groeten,
Koen.
02/06/2005 22:09u  
kenny
je kan ook metpellets tarwe of sandwiche deeg of hennep vissen ook goed maar niet met waters waar veel braasem zit
06/01/2006 03:29u  
PJ
stoppers (zodat het lood blokkeert op een gegeven moment en de karper gehaakt wordt)

wat bedoel je daar mee?
groeten Pj
27/04/2007 18:09u  
ol k
22/05/2007 17:48u  
Wilbert Hey Koen,
ik heb al 1 X op karper gevist(een middagje)
maar helaas nix gevangen.
Zaterdag ga ik weer in vissen, op een ander plaats in een polderslootje.
wat is de beste manier om in een poldersloot te vissen(vastloodmontage gaat me niet lukken :p.)
wat denk jij .. ?
En wat kan ik het beste als aas gebruiken en als voer.....?
Alvast bedank.
Mvg Wilbert
22/05/2007 17:52u  
olaf
website
ik wil gaan nacht vissen maar ik ben pas 13 en ik wil wat tips
voor het nacht vissen weet iemand tips
of weet nog progamas gr olaf
02/07/2008 11:21u  

Reageren  

Terug naar de navigatie | de inhoud